Music Post III: Sufjan Stevens - Death With Dignity



Death With Dignity lyrics

 Sufjan Stevens

帶著尊嚴離逝 


Spirit of my silence I can hear you
我聽得見,我沉默的精神
But I'm afraid to be near you
但我害怕靠近你
And I don't know where to begin
而我不知從何開始
And I don't know where to begin
而我不知從何開始

Somewhere in the desert there's a forest
在沙漠地的某處有著一座森林
And an acre before us
且有一畝在我們面前
But I don't know where to begin
而我不知從何開始
But I don't know where to begin
而我不知從何開始


Again I've lost my strength completely, oh be near me
我又一次完全的失去了力量,噢 請在我旁
Tired old mare with the wind in your hair
那疲憊的老母馬,風在你髮絲間流過


Amethyst and flowers on the table, is it real or a fable?
桌上的紫水晶和鮮花朵是真實的還是寓意?
Well I suppose a friend is a friend
好的,我想朋友就是朋友
And we all know how this will end
而我們知道這一切都會如何結束
]
Chimney swift that finds me, be my keeper
煙囪迅速發現了我,當我的保護者
Silhouette of the cedar
雪松的剪影
What is that song you sing for the dead?
你為亡者唱的那首歌是甚麼呢?
What is that song you sing for the dead?
你為亡者唱的那首歌是甚麼呢?


I see the signal searchlight strike me in the window of my room
我看見信號探照燈燈透過窗子向我襲來
Well I got nothing to prove
好吧,我沒有甚麼可以證明
Well I got nothing to prove
好吧,我沒有甚麼可以證明


I forgive you, mother, I can hear you
我原諒妳,母親,我聽得見妳
And I long to be near you
而我渴望伴妳身旁
But every road leads to an end
但每條路都領向了終結
Yes every road leads to an end
是的每條路都領向了終結
Your apparition passes through me in the willows
妳的幻影在柳樹中與我擦肩而過
Five red hens
五隻紅母雞
 you'll never see us again
妳不會再與我們相見
You'll never see us again
妳不會再與我們相見



 Sufjan Stevens

出生於美國,獨立民謠,獨立搖滾,電子
曾演唱電影以你的名字呼喚我歌曲《Mystery of Love》
簡單的吉他和溫柔的嗓音

這首歌收錄於《Carrie & Lowell》,創作者寫給他因癌症去世的母親
Carrie & Lowell也正是他的生母和繼父。

歌詞中那些原自母親逝去的負面情緒
有一半其實自我安慰時掀起對信仰、愛人、自我的疑問所產生
為了逃出某個困局,不惜以其他問題掩蓋之,觸發更多傷困
然後要用上大量自我感覺良好的片段平衡著歌者本身近乎崩潰的情緒。

聽這首歌的平靜,彷彿是一種對於離別過程到了最後內在仍有些波動。
但卻平平靜靜,不停地不停地在那平靜之中淪陷。


留言

熱門文章